Damien Hirst- Kult ličnosti?

11.4.16

Prošle godine u ovo vrijeme moja jedina obaveza je bila sjesti u auto, odvesti se 30ak kilometara u jednom pravcu do susjednog grada gdje mi je bio tadašnji posao i vratiti se kući do 17h.
 I ništa nisam stizala.
Ni da sredim način ishrane, ni da se družim sa ljudima, ni da pišem blog. Toliko sam bila smorena vlastitom besposlenošću da mi je odlazak na kafu nakon posla bio smak svijeta jer "Bože dragi kako ću ja to". Što više slobodnog vremena imaš to ga sve manje cijeniš i više zloupotrebljavaš.
Što više radiš, više stižeš i odjednom ova 24h, iako malo, razvuku se na 48. I sve može.

Posjetila sam Hirstovu izložbu u Banjaluci. Dva puta. Moraću i treći. 
U trenutku kada se najmanje nadam, nešto me inspiriše.
Dokonost uma a sloboda pisanja i izražavanja mišljenja kad "imaš" svoj blog. 



_________________________________________________________

„Razmišljao sam o tome kako u životu postoje četiri važne stvari: vjera, ljubav, umjetnost i nauka... od sviju njih, u ovom trenutku se čini da je nauka ona prava. Kao i religija, nauka pruža tračak nade da će na kraju sve biti u redu.”
Damien Hirst o Novoj religiji
Damien Hirst u Bosni i Hercegovini, Muzej savremene umjetnosti u Banjaluci. Novopečeni intelektualni crem- de la – crem koji je prije nekoliko mjeseci pokupovao diplome na prestižnim univerzitetima lociranim kraj magistralnih puteva (jer autoputeve nemamo) pada u nesvijest. Šok i nevjerica, kontraverzni umjetnik pa došao kod nas. Sve osim oduševljenja ne dolazi u obzir. Naše je da se divimo najgenijalnijem marketinškom potezu u proteklih nekoliko decenija. Ako se ne diviš, onda si turbo folk a turbo folk nije kul kad imaš diplomu.
Otvorenost uma, u slučaju Hirsta, neće pomoći. Vidjećete i doživjeti apsolutno ništa. Po ulasku u sam muzej prvo što sam vidjela su brošure i posteri koji se prodaju za simobolične gvozdenjake. Otvoreni prostor, bijeli zidovi, mir i tišina- mogla bih tu biti satima kad bi bilo postavljeno nešto drugo a ne „ovo“. Bog i umjetnost da mi proste ali Hirstova postavka je u meni izazvala emociju da izložene radove nazovem „ovo“. Fotografije ljudskih rana prikazane u formi stigmatizma okačene na zid u obliku krsta. Poduhvat bilo koje domaćice sa smislom za slaganje oblika vrijedan nekoliko maraka dok kupite okvire za fotografije- ali, u donjem desnom ćošku graftinom olovkom Hirstov potpis vas tjera da se osjećate posebno samo dok to gledate. Valjda treba i da se osjećate maleni u tom ogromnom prostoru i drhtite pred snagom velikana savremene umjetnosti 21.vijeka. Ja nisam. Sito štampa, opet krupni kadar i fotografije tableta, za moj um, bez ikakvog slijeda i redoslijeda. Nabacane, bez objašnjenja, reda, kategorija. Nepregledno i zamarajuće. Opet tablete, sirupi, pripravci... Od zida do zida, samo to. Kao neko ko živi 200km/h i kune se u Lexiliume, Bosaurine i čašu dobrog vina- opet osjećam ništa. Pregledala sam svaki zid i fotografiju zadržavajući se onoliko koliko mi unutarnji nemiri dozvoljavaju. Čekala sam neko zavrtanje u stomaku, mučninu ili nalet sreće. Možda bijesa. Čekala sam bilo kakvu reakciju uma na ovo što posmatra. Čekala sam i tog Hirstovog leptira da udari krilima i podigne me na neki viši nivo, da um izađe iz  tijela i posmatra ozbiljnost i uzvišenost „odozgo“. 
I posljednja instalacija- drveni krst prepun antibitoika, histaminika, antidepresiva... Metalno srce izbodeno alatima, maketa paracetamola i ljudska lobanja. Crna. Vidjela sam sve i ne mogu više, grabim krupnim koracima da izađem napolje i prinesem ustima cigaretu, jedva čekam da osjetim miris poroka koji me približava smrti i koji skupo plaćam svaki dan. Između dvije prostorije, na samom ulazu stanem. Lijevo od mene je kontraverzna umjetnost vrijedna milione funti, toliko značajna i posebna, toliko skupa da se bojimo čuti cifru jer smo navikli da vrijednost bilo čega izražavamo kroz novčanu vrijednost neke od valuta. Desno od mene crno- bijele fotografije, postavka Austrijske ambasade u Bosni i Hercegovini, život porušenog Berlina. 
Opet pogledam prema dijelu gdje je Hirst, pogled mi seže taman toliko daleko da vidim najveličanstveniji dio postavke- krst sa tabletama i metalno srce. Svijetli u tamnom prostoru na kraju prostorije. Svijetlo na kraju tunela i napokon shvatim; vjera! Hirst je vjerovao u sebe i to da će da uspije. I jeste, najkontraverzniji umjetnik 21.stoljeća koji napravi kolaž fotografija medikamenata koje su izmislili davno ljudi prije njega i odredi fokus grupu- oni koji žele da pripadaju nečem posebnom. Stvorio nam je posebnost u glavama da je to što on radi bolje i vrijednije od fotografija u drugom dijelu muzeja. One su prosječne, njegova instalacija je nadnaravna. 
Masa voli da bude masa ali da osjeća da je drugačije. Hirst je umjetnik- marketinški umjetnik 21.stoljeća jer je vjerovao u sebe. 
Posjetite izložbu i doživite emociju apsolutne ravnodušnosti- to u konačnici neće značiti da ste manje vrijedni i neobrazovani, naprotiv, dokazaćete sami sebi otvorenost uma i samosvjesnost. 
Hirst je postigao krajnji cilj- stvorio je kult vjerovanja i novu religiju. Svi treba da pripadamo i vjerujemo i to je ono što „Nova religija“ zapravo predstavlja-  vjerovanje u samog sebe. 


You Might Also Like

0 komentari